[:de]
Das SynLLOER-Team besteht aus
Durch Informationsmaterialien, Informationsveranstaltungen und ein offenes Werkstattangebot sollen im Projekt SynLLOER die Multiplikatoren von heute und morgen aktiviert, für OER sensibilisiert und in den (nachhaltigen) Austausch über die Fächer- und Altersgrenzen hinweg gebracht werden. Durch das dafür erweiterte Fachmagazin für Digitalisierung in der Lehre „Synergie“ kann eine Erstinformation an die Zielgruppe mit hoher Wahrnehmung leicht realisiert werden. Darauf bauen weiterführende Informationsveranstaltungen an der Universität Hamburg und in Hamburger Schulen auf. Ein wöchentlich angebotenes offenes Werkstattformat bringt dann erfahrene Praktiker und interessierte Einsteiger zusammen. Hamburg bietet durch die geografische Nähe von sechs öffentlichen Hochschulen und über 400 Schulen und Berufsschulen die Möglichkeit, eine sehr hohe Anzahl von Multiplikatoren im persönlichen Kontakt zu erreichen. Neben den Hochschullehrenden sowie den Lehrerinnen und Lehrern an den Schulen kommen als dritte große Gruppe noch die Lehramtsstudierenden an der Universität Hamburg dazu – insgesamt mehr als 12.000 aktuell oder in naher Zukunft im Bildungssystem aktive Personen.
Eine detaillierte Darstellung des Projekts und der fünf Teilbereiche von SynLLOER finden Sie in der zweiten Ausgabe des Fachmagazins Synergie unter:
[:en]
Team
With the SynLLOER project (english: SynTLOER – Synergies for Teaching and Learning with OER), Hamburg University has set out to tackle the need of raising awareness towards OER on a broader scale: Funded via the Federal Ministry of Education and Research’s OERInfo funding line, SynLLOER consists of five pillars that have the goal of activating a variety of target groups spanning a large range of institutions and educational settings. Throughout the whole of Hamburg, students, teaching assistants, and the large number of teachers within the primary, secondary and Higher Education sectors as well as media officers in schools are addressed and are brought in first contact with the world of OER. A creative mix of raising awareness, teacher training and support offers an all-in-one package that is hoped to ignite a more wide-spread occupation with the topic of OER. Firstly, the topic of OER will play a major role in the web-and-print publication Fachmagazin Synergie, via up-to-date articles on theory and practice. The publication will be made available in print for >10,000 staff and teachers working in the metropolitan area of Hamburg. Secondly, a variety of information events will be established, mainly around the question of „What is OER“. Doing so, we hope to raise awareness with interested participants for current limitations in using digital content due to German copyright law, and to point to alternatives that we see as manifest in Open Educational Resources. Thirdly, SynLLOER offers school workshops with the aim of opening a discussion around the use of OER – a use that, with an underlying culture of sharing, schools could highly profit from. And, last, but not least, SynLLOER comprises an Open Workshop that offers help with legal questions and hands-on support with tech-related questions, and indicating possible ways of realization in regard to creation, publication, versioning and remix of open content. All in all, Hamburg University’s SynLLOER project offers support structures for the technological, legal and conceptional dimensions for the creation of OER. Hence, SynLLOER will establish synergies between the early project experiences made within the context of the first phase of HOOU, towards a sustainable model of OER production, dissemination and awareness that is understood to act as an accelerator towards an environment of Open Educational Practices.
[:]